"Vreau să merg în parc ieri!"


Așa am auzit o fetiță care avea în jur de 4 ani, spunând unui coleg cu puțin mai mare decât ea.

Timpul – amic, dacă știm să ne purtăm cu el, in-amic dacă nu-l folosim cu măsură. Dar care este măsura potrivită atunci când vine vorba de timp? Și cum reușim să învățăm un copil măsura timpului, noțiunile de ieri, azi, mâine, sau cele despre ora exactă?

Tips&Tricks pentru a deprinde copilul cu noțiunile legate de timp, în funcție de vârsta lui
Tita-Telu-Orar-saptamanal

2-5 ani

La această vârstă, copilul înțelege prea puțin noțiunile abstracte - substantive sau verbe au sens doar dacă au legătură directă cu interesele lui: ‘beau’, ‘mănânc’, ‘(mă) joc’, dansez

Părinte fiind, de cele mai multe ori avem așteptări prea mari de la copiii noștri pe care ni-i visăm mici genii. Astfel că neînțelegerea unor noțiuni “de-a dreptul elementare” ne va stârni anxietăți inutile care vor tensiona relația cu copilul. Acesta va înțelege că acele cuvinte precum ‘ieri’, ‘mâine’, ‘acum’, ‘am întârziat’ sunt foarte importante pentru părinți și va asocia o neliniște în legătură cu ele, dacă noi vom reacționa cu nervozitate în mod frecvent.

Noi, adulții, suntem prea mult contra-cronometru. Această fugă continuă nu ușurează relația cu un copil care, ajuns la vârsta la care stăpânește bine mersul, vrea să se oprească să admire fiecare floare întâlnită pe drum. De aceea e bine să îți aloci o rezervă de10-15 minute față de programul vostru, pentru a include și opririle necesare micului omuleț pentru care timpul are mereu răbdare și niciodată măsură.

Concret, ce poți face?
  • folosește toate canalele de asimilare a informației – pentru această noțiune, în special cel vizual și cel tactil. Alege un loc cu vizibilitate bună (o ușă, un perete) și poziționează un orar săptămânal care să aibă și diviziunea orelor dintr-o zi pe el. Dimensiunea săptămânală este suficientă pentru un copil la această vârstă. Atunci când te întreabă ce este ‘mâine’, de exemplu, ia-l de mână și condu-l în fața orarului. Povestește-i despre săptămână, despre ordinea zilelor creată de om sau despre evenimente importante pentru copil: “Uite, azi e vineri, mâine este sâmbătă și vom merge cu toții în parc!”
  • în timp ce îi dai explicațiile, îi poți lua mâna și folosi arătătorul lui pentru a merge pe linia zilelor dintr-o săptămână. Dacă orarul va avea și desene vesele, îi va crea o stare plăcută și, astfel, va fi înlesnită învățarea. E drept, îl înveți timpul liniar – altă reprezentare și-o va putea imagina singur când va fi ‘mare’ Happy
  • ai grijă de gestionarea propriului tău timp astfel încât să nu intrați de prea multe ori în criză de timp. Știu, e greu. Dar comparând situațiile în care ai și nu ai timp și constatând cât de importantă este răbdarea pentru sănătatea emoțională a micuțului tău, cu siguranță vei găsi timp pentru voi.

Copiii nu au nevoie la fel de mare ca adulții să înțeleagă ordinea zilelor, de ce mâine vom spune despre azi că este ieri iar ieri nu va mai veni niciodată. Prezentul este cel mai important timp pentru ei - iar acest lucru ar trebuie să ne bucure, nu? În același timp, ia în considerare că

O reprezentare vizuală de tip orar/calendar va fi folosită ca o bază automată de organizare a activităților la vârsta adolescenței sau adultă.



Vom reveni în alt articol cu idei aplicabile celor peste 6 ani. Până atunci, amintește-ți: Copilul rămas în tine va ști întotdeauna să-l învețe pe copilul de lângă tine!



blog comments powered by Disqus